Radio Veronica
Lang geleden kenden we Gazeuse als frisdrank. Als 10-jarige kreeg ik in 1963 een glaasje priklimonade van het merk Exota. Wat ik toen niet wist: de beugelflessen met smaken als cola, grenadine, sinaasappel en pompelmoes werden gebotteld in Dongen. Van mijn moeder kreeg ik op zaterdagavond ook nog een bakje chips. Met zowel deze zoute versnapering als het glaasje prik moest ik het de hele avond doen. Kleine hapjes en kleine slokjes dus. Exota adverteerde onder andere op Radio Veronica met het geluid van het sissend openen van een beugelfles, gevolgd door de gezongen slogan: Exota………Exota……….meer, meer, meer dan lekker! Opvallend: destijds werd er in de advertenties heel specifiek bij gezegd dat er echte suiker in zat. Het merk werd razend populair mede door de gunstige prijs. Echte coca-cola was bijvoorbeeld veel duurder dan de cola van Exota.
Explosie
In die tijd maakte Nederland kennis met een zogeheten Ombudsman. Zijn naam: Marcel van Dam van de VARA. Zijn taak op televisie was: heel kritisch zijn naar producten, vakanties, diensten enz. Hij suggereerde in 1970 dat een fles Exota door de druk van het koolzuurgas uit elkaar kon spatten. Daarbij toonde hij een filmpje van een exploderende fles Exota. Heel Nederland had het op tv gezien en voor wie het gemist had, werd hetzelfde filmpje een week later nogmaals vertoond. Paniek in het land, het was het gesprek van de dag. Logisch dat er bezorgdheid heerste want ook jouw voorraad Exota bestond goed beschouwd uit bommen die zo maar plotseling konden ontploffen. Wat Van Dam er niet bij vertelde was dat de fles op het filmpje niet spontaan uit elkaar was geknald maar dat het geheel in scène was gezet. In slow motion was duidelijk te zien dat een kogeltje dwars door de fles werd geschoten maar door zijn snelheid zag je die kogel niet. Pas 25 jaar later kreeg Exota gelijk. Van Dam was te ver gegaan in zijn beschuldigingen. Het leed was echter al geschied. Mensen lieten de flessen Exota massaal in de winkel staan en spoelden de flessen uit hun kelder snel door de gootsteen. Onlangs ging de opvolger van het bedrijf (lees: het bedrukken van glas) failliet.
Buckler
Jaren later (2018) overkwam Heineken iets soortgelijks. Cabaretier Youp van ’t Hek maakte hele lullige grappen over het alcoholvrije biermerk Buckler. Hij bleef in zijn voorstelling maar spreken over het burgermansbier. Mensen durfden dat truttige bier niet meer in huis te halen en na twee jaar was het einde oefening. De nog jonge Youp werd met de grappen over Buckler wereldberoemd in Nederland.
