Op het d’Oultremont vond onlangs de overhandiging plaats van ruim tweeënhalf duizend euro (€2.555,59) aan de plaatselijke Vincentiusvereniging. Penningmeester Frans Baars en bestuurslid Rick Creemers waren naar school gekomen om dit heuglijke feit te vieren. Twee mavo-3-leerlingen en de organisatoren oftewel leraren economie overhandigden de cheque aan Frans Baars. Dit bedrag zal worden besteed aan armoedebestrijding in onze eigen gemeente Heusden en wel via de plaatselijke Vincentiusvereniging. De andere helft van de winst gaat naar microkredieten in Malawi: mensen daar kunnen met deze kredieten een eigen bedrijfje opzetten om hun eigen geld te gaan verdienen. Want je kunt mensen beter een hengel geven en leren vissen dan hen zomaar geld geven.
Hoe hebben leerlingen dit geld bij elkaar verdiend?
Dit schooljaar hebben we op onze school vanuit het vak economie met elf klassen (alle 3e klassen: mavo, havo, vwo) meegedaan met het project: Day for Change (Day for Change, duurzaamheid, ondernemerschap en educatie). Doel van dit project is om te ervaren hoe het is om een bedrijf op te starten en te runnen. Alle leerlingen moesten in een zelfgekozen groepje aan de hand van een zelfgemaakt marketingplan een bedrijf opzetten. Ook moesten ze hun doelgroep bepalen en hun marketingmix perfectioneren.
Microkrediet: idee en uitwerking van geweldige moslim
De leerlingen hebben als achtergrond een introductieles gehad van de stichting over de microkredieten in Malawi (Hope for Relief Malawi - Day for Change). Het economische idee van microkrediet is wetenschappelijk ontwikkeld én in de praktijk gebracht door de econoom, bankier en nu ook politicus Muhammad Yunus; hiervoor kreeg hij in 2006 de Nobelprijs voor de vrede. Het microkrediet is de wetenschappelijke vertaling van de islamitische plicht tot aalmoezen, oftewel de zakaat. Vrij vertaald: geef hongerige mensen geen vissen, geef hen ook geen hengels, maar leer hen hengels bouwen.
Halverwege dit project moesten de leerlingen hun bedrijfsplan pitchen bij de Rabobank in Waalwijk. Op basis van de pitch kregen ze hun startkapitaal, gedeeltelijk of helemaal. Vervolgens moesten ze hun bedrijf ook daadwerkelijk op gaan zetten en geld gaan verdienen inclusief de hele boekhouding. Dit alles werd een grandioos succes, zowel het proces als het eindresultaat. Het proces van dit project werd niet alleen gekleurd door het vak economie, maar de leerlingen waren tegelijkertijd intrinsiek bezig met burgerschapsvorming. "Ik vond het een leuk en mooi project. We hebben veel kunnen verkopen met z’n allen en geld kunnen ophalen voor goede doelen. Dat vind ik het mooiste!", aldus een leerling.
Geweldig eindresultaat: financieel en ook qua ontwikkeling van leerlingen
De eindmarkt op 17 april was de feestelijke afronding van deze inzet van de leerlingen. In de vroegere gymzaal werden alle werkstukken ten toon gespreid. Ook konden de bezoekers (familie, vrienden en bekenden) nog spullen kopen, waardoor de winst nog meer toenam. Nadat alle klanten de laatste aankopen hadden gedaan en alle financiën op een rijtje waren gezet, kwamen we uit op een hele mooie nettowinst van maar liefst € 5.111,17.
Een prachtig resultaat. Niet alleen financieel, maar ook en juist door de leerwinsten van de leerlingen die zo zien hoe economie in de praktijk werkt. En ook door het verhogen van de betrokkenheid van leerlingen op de samenleving dichtbij en veraf.
Al vijf jaar presentaties over de Vincentiusvereniging
Mooie bijkomstigheid bij de plaatselijke Vincentiusvereniging: bestuurslid Rick Creemers heeft voor het vijfde jaar op rij voor alle derde klassen presentaties gegeven over de ontstaansgeschiedenis en over de activiteiten van deze vereniging. Geweldig dat deze lezing nu zo via het project Day for a Change in de praktijk is gebracht. Zo helpen we jonge mensen zich te vormen tot capabele en betrokken burgers die verder kijken dan hun neus lang is. En tot mensen die zich in willen zetten voor een rechtvaardige samenleving, dichtbij en veraf. Over burgerschap gesproken!
Werken aan burgerschapsvorming via dit project
Via dit project hebben de leerlingen in belangrijke mate kennis en vaardigheden opgedaan die passen bij burgerschapsvorming. Zo hebben de leerlingen binnen het domein ‘participatie’ (deelnemen aan de samenleving) een houding ontwikkeld en vaardigheden ingeoefend die nodig zijn om op school en in de samenleving actief mee te kunnen doen; binnen hun bedrijf hebben de leerlingen ook inspraak, zeggenschap en besluitvorming ervaren en geoefend.
Daarnaast hebben de leerlingen binnen het domein ‘identiteit’ zowel hun morele als eigen sociale identiteit verder ontwikkeld en verdiept. Zo hebben de leerlingen zich laten leiden door altruïstische waarden: inzet voor de medemens, dichtbij en veraf.
Door samen beslissingen te maken en verantwoording af te leggen aan elkaar en aan de school binnen het bedrijf hebben de leerlingen ook democratische waarden ingeoefend. De vrije keuze voor een bedrijf laat de vrijheid als waarde zien en concreet worden. Kortom, burgerschapsvorming ten top.
Toekomst: blijvende samenwerking vak Economie met Vincentiusvereniging
In de komende jaren zal de vaksectie economie blijven samenwerken met de Vincentiusvereniging binnen de gemeente Heusden. Zo dragen school en leerlingen blijvend bij aan armoedebestrijding. Een echte win – win situatie, want alle betrokken partijen ontwikkelen zich hier positief door.
Organisatoren van deze actie waren de docenten economie Hilde de Man, Boudewijn de Rouw en Sijmen Pijnenburg van het d’Oultremont College.
Docent Bill Banning: "Wat hebben we toch een geweldige leerlingen! Een ander voorbeeld in dit verband: alle havo-3 klassen luisterden vorige week dinsdagochtend het eerste uur in de gymzaal 40 minuten lang naar de presentie over de Vincentiusvereniging (en armoedebestrijding) van de heer Rick Creemers. Je kon een speld horen vallen. Veel leerlingen waren om 8.05 uur al aanwezig om zich plezierig te melden. Wat een betrokkenheid!"