Een volgsein van een motoragent of politievoertuig, die jou leidt naar een terrein waar een grootschalige verkeerscontrole plaatsvindt. Wat staat jou als bestuurder van het voertuig te wachten, waarom wordt dit gedaan, waarop wordt gecontroleerd en door wie? Weekblad Heusden kreeg een kijkje achter de schermen om antwoord op deze vragen te krijgen.

Door Marjolijn van Spaandonk

Aan de Steenweg in Oudheusden werd op dinsdag 13 mei een onaangekondigde grootschalige verkeerscontrole gehouden vanuit de politie, team Heusden. Robin, de coördinator van deze controle en mede-coördinator Joyce vertellen over hoe dat in zijn werk gaat. “Deze grootschalige controles worden uitgevoerd om ondermijning tegen te gaan en de (verkeers)veiligheid te waarborgen. Daarnaast willen we met deze inzet onze zichtbaarheid aantonen en vergroten.” De organisatie van een controle van deze omvang vergt enkele maanden voorbereiding. Er zijn meerdere partijen en in totaal 38 mensen betrokken, waaronder vijf vrijwilligers en acht studenten van de politieacademie met praktijkcoaches.

Waarop wordt gecontroleerd

Het parkeerterrein aan de Steenweg, bij de ingang naar Heusden Vesting, is met een lint afgezet. Zo’n honderdvijftig voertuigen worden deze dag tussen 15.00 en 21.00 uur het terrein opgeleid naar met pionnen afgezette vakken. Tussen een meer privacy biedende verhoortent en een politiebus waar onder andere speekseltesten voor drugsgebruik uitgevoerd kunnen worden, is een ruimte opgesteld voor alle betrokken partijen, met een goed overzicht om direct de samenwerking op te zoeken wanneer nodig. “Bij deze controle zijn vanuit de politie het Team Verkeer en de AVIM betrokken, aangevuld met de technische dienst en het expertisecentrum van de RDW, en Baanbrekers”, vertelt Robin. “Iedere bestuurder wordt met een blaastest getest op alcoholgebruik en op indicatie wordt er een speekseltest uitgevoerd op drugsgebruik. Het rijbewijs wordt gecontroleerd op geldigheid en de technische staat van het voertuig wordt gecontroleerd.”

Expertises samenwerkende partijen

De geldigheid en echtheid van een Nederlands rijbewijs kan goed gecontroleerd worden door de politie maar de controle van een buitenlands rijbewijs vergt meer expertise. De RDW beschikt over een expertisecentrum met vijf medewerkers die hiervoor opgeleid zijn. “Er zijn bepaalde echtheidskenmerken die je op het blote oog niet ziet en verschillen per land”, legt de aanwezige RDW-expert uit. “Met bepaalde technieken en middelen kunnen wij de echtheid vaststellen. Dit doen wij landelijk bij dergelijke grootschalige controles, vooral in grensgebieden, maar ook centraal bij voorbeeld aanvragen voor het omzetten van een buitenlands naar een Nederlands rijbewijs.”

Ook de afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel is aanwezig om waar nodig onderzoek te doen naar de identiteit en de verblijfsrechtelijke status van mensen. Gelet wordt op valse identificatie en op illegaal verblijf in Nederland, bijvoorbeeld als het verblijf door de IND is afgewezen.

Baanbrekers heeft zich voor de eerste keer aangesloten bij een grootschalige verkeerscontrole, op uitnodiging van de politie. “Uitkeringsgeld moet wél op de juiste plek terechtkomen en helaas is dat niet altijd het geval”, vertelt de woordvoerder van Baanbrekers. “Daarom controleren we de bestuurders van werkbussen preventief. Als blijkt dat dit het geval is, gaan we op een ander moment op kantoor met deze persoon in gesprek om naar een oplossing te zoeken. Er spelen namelijk vaak andere factoren mee. Soms is iemand zich er bijvoorbeeld niet van bewust en helaas wordt er ook weleens misbruik gemaakt van die onwetendheid.”

Spookauto en belastingontduiking

Bij voertuigen met een buitenlands kenteken wordt onder andere goed gelet op de tenaamstelling en of het kenteken inmiddels overgezet had moeten worden naar een Nederlands kenteken. Dit laatste is namelijk verplicht wanneer iemand langer dan 185 dagen in Nederland staat ingeschreven. Is deze termijn verstreken, dan ontduikt de eigenaar onder andere de wegenbelasting. Hiervoor zijn tijdens deze controle acht verbalen uitgedeeld en is er een melding aan de belastingdienst gedaan.

Ook is er een zogenaamde spookauto in beslag genomen. “Dit zijn voertuigen die geen actuele tenaamstelling hebben”, legt Robin uit. “Hierop zijn we extra scherp omdat juist deze auto’s vaak betrokken zijn bij ernstige ongevallen. De bestuurders zijn zich er vaak van bewust dat ze met dit kenteken niet te traceren zijn en rijden na een ongeval door. Ook zijn ze onverzekerd en ontlopen ze boetes en wegenbelasting.”

Resultaten verkeerscontrole

Van alle ongeveer 150 gecontroleerde bestuurders was er niemand onder invloed van alcohol. Wel was er zesmaal sprake van een positieve speekseltest. Een aanvullende bloedtest zal over een paar weken uitwijzen of er sprake is van een misdrijf waarbij de gevolgen zijn dat het OM een boete taakstraf of taakstraf kan opleggen, het rijbewijs voor maximaal zes maanden afnemen of een combinatie daarvan. Ook wordt er daarnaast door de politie een melding gedaan naar het CBR. Die kunnen naast de opgelegde straf van het OM ook een educatieve maatregel opleggen en/ of laten onderzoeken door een arts. Dit moet betaald worden door degene die had gereden onder invloed.

Verder is er een tazer, motorscooter en een elektrische step in beslag genomen. De laatste is niet toegestaan op de openbare weg en de scooter was afkomstig van diefstal. Drie snor/bromfietsen mochten niet verder rijden en wachten op een keuring omdat ze de constructiesnelheid overschrijven. In de volksmond; deze zijn opgevoerd. Er zijn in totaal ruim zeventig verbalen uitgeschreven voor onder andere het rijden zonder rijbewijs, technische eisen van het voertuig, het niet dragen van een gordel, mobiele telefoon gebruik tijdens het rijden en het niet kunnen tonen van het rijbewijs.

Wijkagente Ellen de Kort kijkt tevreden terug op de verkeerscontrole in Oudheusden: “Het was een succesvolle goed georganiseerde controle waarbij we goed samen hebben kunnen werken met de verschillende partijen om zaken dieper te kunnen onderzoeken. Een productieve dag waarbij er ook zeker de ruimte was om mensen uit het eigen werkgebied te zien en spreken.”