Door Henk Poelakker
Een school waar ieder kind uniek is
Op de Johannes Paulus School (JPS) in Heusden-vesting geloven ze in hun leerlingen en in de talenten van hen. Op deze school mag je zijn wie je bent, krijgt het kind ruimte om zich te ontwikkelen en kan de leerling groeien naar zijn/haar eigen toekomst. De school belooft dat het kind de beste versie van zichzelf wordt. Van de 16 medewerkers verwacht de school dat er gewerkt wordt met hartstocht, betrokkenheid, lef en trots. Daarnaast een professionele instelling, een resultaat gerichte houding, tonen van openheid, bereid tot innovatie en een optimistische kijk.
Directeur Karin Herrings is trots op haar school.
Veelzijdigheid
We spreken met directeur Karin Herrings die een forse rugzak met onderwijservaring met zich meedraagt. Bijna veertig jaar werkzaam in het onderwijs, sinds acht jaar directeur van de JPS. “Van oorsprong zijn we een katholieke basisschool waar in het verleden veel aandacht was voor Communie en Heilig Vormsel. Tijden veranderen. Anno 2025 zijn er slechts enkele kinderen die zich voorbereiden op deze heilige feesten. Op school staan we stil bij de feestdagen die in onze westerse wereld gevierd worden: Kerstmis, Pasen, Hemelvaart enz. We staan voor veelzijdigheid. Het logo van de school bestaat uit een kleurrijke en groeiende boom. Onze school huisvest zo’n 160 leerlingen in een flexibel gebouw.”
Kernwoorden
Tijdens een rondgang door de school valt de rust en de ontspannen sfeer op. Geen rondslingerende jassen maar voor ieder kind een eigen kluisje dat zorgt voor netheid. De schoolbibliotheek is in de centrale hal gevestigd waar voor ieder leesniveau aantrekkelijke boeken beschikbaar zijn. We zijn benieuwd wat de directeur over haar school tegen nieuwe ouders zegt: “Het open karakter van onze werkwijze maken we zichtbaar door schuivende tussenmuren. Het ene moment wordt er een klassiek klaslokaal gecreëerd dat even zo snel veranderd kan worden in een dubbel zo grote ruimte. Waar mogelijk gaan we met onze leerlingen naar buiten waar we prima les kunnen geven. Zelfs op de stadswallen is dat mogelijk. Het gebouw biedt veiligheid, warmte en betrokkenheid. Kernwoorden zijn: enthousiast, gezamenlijk, respect, duidelijkheid en gastvrij.”
Paradepaardje
De directeur laat ons achter in het lokaal waar groep 5 les krijgt. Vandaag staat het paradepaardje van de school op het programma. "Op de JPS wordt structureel aandacht besteed aan de sociaal emotionele ontwikkeling van alle kinderen. In gewoon Nederlands: de lessen hebben als hoofddoel om fout en/of storend gedrag te voorkomen. Ook dragen de lessen bij aan een positief ingestelde groep. Vandaag gaat het over het woord kwaliteit, over talenten die ieder mens heeft. De kinderen spreken open en vrij met de leerkracht, komen samen tot een opsomming van kwaliteiten. Ik kan goed luisteren, ik ben goed in rekenen, ik sta klaar voor mijn klasgenootjes, ik durf mijn verdriet te laten zien enz. Een grappig filmpje dat digitaal vertoond wordt, zet de kinderen tot nadenken.”
Samen nadenken over jouw specifieke kwaliteiten.
Communicatie
Ook op deze school is communicatie heel belangrijk en dat op alle fronten: tussen collega’s, met het schoolbestuur, met de ouders, met de kinderen. Een digitale nieuwsbrief verschijnt frequent. Ouders worden op de hoogte gehouden over huiswerkopdrachten, themaweken, studiedagen enz. “Op onze school leren niet alle kinderen hetzelfde maar worden de lessen aangepast aan het niveau van het individuele kind. Globaal zou je van een driestromenland kunnen spreken. Naast de grootste groep die alle lessen kan volgen, is er aandacht voor de achterblijvers en de hoogvliegers. Vervelen is hier onmogelijk want op ieder niveau zijn er voldoende uitdagingen. Voor vakken als techniek, dans en creativiteit wordt heel bewust tijd vrij gemaakt. Ondanks de lange wandeltocht naar Oudheusden, gaan we wekelijks vanaf groep 3 naar de gymzaal in ons buurdorp.”
Leerlingenraad
Op de JPS is een leerlingenraad actief. In deze raad hebben acht kinderen zitting uit de groepen 5 t/m 8. Regelmatig komt de raad bijeen en legt zij vragen en wensen voor aan de directeur. De leerlingenraad houdt zich bezig met zaken rondom school waar zij verbeteringen willen zien. Dit verzinnen zij niet zelf maar zij raadplegen hun achterban (lees: klasgenoten) voor tips en suggesties. Dit kan onder andere zijn op het gebied van het aanschaffen van spelmateriaal, afspraken in de school en in de klas en ideeën voor de afsluiting van het schooljaar. De leerlingenraad komt één keer in de maand bij elkaar.
Met plezier naar school
Een school bezoek je omdat je iets wilt leren. Vakken als rekenen, taal en spelling zijn hier super belangrijk. Karin: “Mede door de hoeveelheid aan informatie die tot ons komt via krant, tv en vooral internet komen er op het bordje van de scholen steeds meer maatschappelijke vraagstukken. En hoewel dat niet onze eerste prioriteit is, praten we met onze leerlingen toch over bijvoorbeeld de oorlog in Gaza en Oekraïne. Ook besteden we structureel aandacht aan cultuur. Iedere groep bezoekt een museum, een theatervoorstelling, wandelt het bos in, gaat naar Kamp Vught. Als je ziet waar we als school dagelijks mee bezig zijn, heb ik grote bewondering voor mijn collega’s die al die ballen in de lucht weten te houden. Wat ons stimuleert zijn de goede prestaties en de lovende woorden van de onderwijsinspectie. Toch zijn er belangrijker zaken dan alleen de resultaten. We blijven wedijveren voor een veilige leeromgeving, zetten ons in dat ieder kind met plezier naar school gaat en dat iedereen goed in zijn vel zit."
