Phil Bloom

Het is 9 oktober 1967. Nederland heeft de jaren vijftig van zich afgeschud en de roerige jaren zestig worden omarmd. Als ventje van 14 jaar zie ik vrouwen die de straat op gaan om de pil in het ziekenfondspakket te krijgen. Dames demonstreren door hun blote buiken te laten zien want ze willen baas zijn in eigen buik. BOM-vrouwen slaan op de trom want velen willen een Bewust Ongehuwde Moeder zijn. Die avond in 1967 kijken we met ons gezin naar de televisie. Kunstenares Phil Bloom veroorzaakt een schokgolf door naakt op de Nederlandse televisie te verschijnen. Mijn moeder vliegt naar de tv om deze uit te zetten. Ik mag dit niet zien, te erg voor een jochie van veertien. In het programma Hoepla van de VPRO leest die naakte dame een krantenartikel voor uit een dagblad. Na het voorlezen laat ze de krant zakken waardoor haar volledige lichaam maar liefst 38 seconden bloot in beeld wordt gebracht. Precies dat is het moment waarop bij ons de tv uit moet maar pa is de baas en is nog niet klaar met kijken. Het eerste naakt op de Nederlandse televisie is een feit. De kranten en het journaal spreken er de volgende dag schande van: wat een vuiligheid, je reinste pornografie. In de Tweede Kamer buitelen Kamerleden over elkaar heen om hun afgrijzen te ventileren.

Rondborstige vrouwen

Ondanks de felle kritiek, zorgde het optreden van Phil Bloom voor een omwenteling. Een blote borst was opeens niet meer schandalig. Op schilderijen van onder andere Rubens (1577 – 1640) waren al eeuwen rondborstige vrouwen te zien. Daarover werd nooit negatief gesproken maar nu een blote vrouw op de tv te zien was, liet ons land zien hoe preuts men nog was. Phil bleek, net als het programma Hoepla, van rebelse aard te zijn. Grenzen opzoeken, shockeren, confronteren: het hoorde zo typisch bij de jaren zestig. Zelfs de internationale pers dook er massaal bovenop. Dit kon toch niet. De jeugd zou verpest worden voor het leven.

Blue Movie

Talloze leden van de Vrijzinnige Protestante Radio Omroep (VPRO) zegden uit boosheid hun lidmaatschap op. Het leidde er uiteindelijk toe dat de omroep van een keurige club veranderde in een opstandig stel dat graag tegen heilige huisjes aantrapte. Toen nummer 5.000 zich meldde met de mededeling geen lid meer wilde zijn van deze vunzige omroep, greep het bestuur van de VPRO in en stopte zij de serie Hoepla.

De jaren die volgden op het schokeffect van Phil Bloom zorgden voor een vrijere moraal in de hele wereld met Nederland ‘natuurlijk voorop’. Een film als Blue Movie (1971) glipte door de keuringscommissie. Deze erotische film trok duizenden bezoekers die de filmzalen na het zien met rode oortjes verlieten. Carry Tefsen, bij velen bekend als de keurige huishoudster in Zeg ’s AA, speelde een hoofdrol en gaf zich samen met Hugo Metsers letterlijk bloot ten overstaan van het filmpubliek. Lange tijd kon er geen Nederlandse film gemaakt worden of er moest een blootscene in zitten.