De Vincentiusvereniging is al oud, ook in onze gemeente. Vroeger was het motto: 'Wij werken in stilte', omdat mensen niet graag wilden en willen toegeven dat ze (financiële) hulp nodig hebben. Dat geldt nog steeds, maar heeft als nadeel dat veel mensen niet weten van het bestaan van deze hulporganisatie. Daarom wil de Vincentiusvereniging gemeente Heusden via dit artikel laten zien hoe er wordt gewerkt bij de hulpverlening, zonder daarbij de privacy van hulpverleners en ontvangers te schenden.

Hoe werkt de hulpverlening?

De hulpverlening wordt uitgevoerd door drie dames, die elke veertien dagen bij elkaar komen voor een bespreking. De werkwijze is als volgt: Bij het secretariaat van de vereniging komen de aanvragen binnen. Dat kan via het aanvraagformulier op de website www.vincentiusheusden.nl/hulpaanvraag of telefonisch. Mensen kunnen voor zichzelf hulp vragen, maar dat kan ook worden gedaan door familieleden, buren of professionele hulpverleners. De aanvraag gaat naar één van de dames, die contact opneemt en informeert naar de gewenste hulp. Daarbij wordt nagegaan of de betrokkene in onze gemeente woont, een Heusdenpas heeft, cliënt van de Voedselbank is of begeleid wordt door een professionele organisatie. Bij acute problemen wordt snel geschakeld met de andere twee dames en wordt beslist of de gevraagde hulp wordt gegeven, wordt afgewezen of dat er wordt doorverwezen naar een andere instantie die kan helpen. Bij minder haast wordt in het 14-daags overleg de case besproken en beslist. In alle gevallen krijgt betrokkene een reactie. De privacy van de ontvangers wordt gegarandeerd, doordat hun namen en gegevens alleen bekend zijn bij het drietal, dat een zwijgplicht heeft. De 14-daagse vergaderingen worden ook gebruikt om gedane acties te evalueren, elkaar tips en informatie te geven en om signalen door te geven via het bestuur aan de ambtenaar en wethouder Armoedepreventie in onze gemeente.

Feiten en cijfers

In gesprek met de drie hulpverleensters blijkt dat ze dit werk nu zo’n drie of vier jaar doen en jaarlijks ongeveer zeventig aanvragen verwerken. Gevraagd naar hun motivatie geven ze aan dat ze dit doen om anderen te helpen die (tijdelijk) in lastige omstandigheden zitten. Maar ook zelfontplooiing en het gevoel nuttig te zijn spelen een rol. Het drietal is tevreden over de mate van vrijheid die ze krijgen van het Vincentiusbestuur. Tot een bepaald bedrag kunnen ze zelf beslissen, voor grotere bedragen moet er overlegd worden met de penningmeester of het hele bestuur. Dit laatste komt vrijwel nooit voor en ook dan krijgt het bestuur niet te horen wie de aanvragers en betrokkenen zijn.

De afgelopen jaren werd er voor bedragen tussen € 15.000,- en € 20.000,- aan directe hulp geboden. Dit geld werd door vrijwilligers via de Vincentiuswinkel in Drunen en de jaarlijkse boekenbeurs in Nieuwkuijk zelf verdiend.

Wat voor hulp wordt gegeven?

Hulp wordt altijd gegeven in de vorm van producten of diensten, waarvoor de rekening rechtstreeks naar de vereniging gaat en nooit in de vorm van geld. Volgens de dames kunnen dat heel diverse producten zijn. Afgelopen jaren ging het vaak om kleding, meubilair, fietsen en witgoed als wasmachines, kookapparatuur en stofzuigers. Op dit moment komen er regelmatig aanvragen binnen voor brillen, gehoorapparaten en voedselbonnen (!). Maar er zijn ook aanvragen geweest voor sanitair, parkeergeld, grafrechten, rijlessen en feesten, die niet allemaal zijn gehonoreerd. Bijna altijd worden de producten of diensten aangeschaft bij een lokale ondernemer in de eigen gemeente, maar de producten kunnen ook afkomstig zijn van de eigen Vincentiuswinkel of de winkel van een naburige Vincentiusvereniging.

Tip!

Tot slot nog het volgende: Heb jij of iemand uit je omgeving hulp nodig en kun je die nergens anders krijgen: doe gerust een beroep op ons!