Feest

Op 14 januari 1978 was het feest in Heusden. Prinses Beatrix doopte een veerboot die haar naam droeg. Nadat de fles champagne tegen de boeg kapot sloeg, ging de veerboot met veel getoeter te water. Weer was er een schip op de Verlome Scheepswerf door honderden medewerkers afgebouwd. Sinds de aanleg van de Bergsche Maas (rond 1900), was er scheepswerf-bedrijvigheid in Heusden. Eerst onder de naam De Haan en Oerlemans en vanaf 1954 scheepswerf Verolme. De eigenaar werd in 1965 ereburger van Heusden. Hij ontving van burgemeester A. van Delft een oorkonde en een gouden erepenning met opschrift ‘Verdienstelijkheid wordt niet vergeten’.

Naar een moderne werf

Halverwege de jaren ’50 had de werf in Heusden een goed gevulde orderportefeuille. Er was voldoende werkgelegenheid omdat er vraag was naar schepen tussen de 10.000 en 20.000 ton. In 1958 werd de bedrijfsnaam veranderd in Verolme Scheepswerf Heusden: VSH. Het klinken van de schepen behoorde voorgoed tot het verleden, de nageljongens werden overbodig en lassers kwamen voor hen in de plaats. De te bouwen schepen werden steeds langer waardoor de hellingen moesten worden verlengd en dat leidde ertoe dat de Maasdijk enkele malen werd verlegd. Ook aan de overzijde van de Maas, tegenover de werf, moesten maatregelen worden genomen. Uiterwaarden werden daarvoor uitgebaggerd. Minpunt was dat een te bouwen schip in Heusden lang niet altijd helemaal afgebouwd kon worden. Oorzaak: de te lage doorvaarthoogte van de Heusdense brug. Het baggeren van geulen onder de brug was dikwijls nodig.

Prinses Beatrix komt aan op de scheepswerf.

Prinses Beatrix komt aan op de scheepswerf.

Huisvesting

Op de werf werkten honderden mensen die graag in en om Heusden wilden wonen. In Oudheusden konden talloze woningen voor de werknemers dankzij subsidies gebouwd worden. Begin 1957 werd het Wapen van Amsterdam door de gemeente in erfpacht gegeven aan VSH. Er kwamen op de eerste verdieping zestien kleine slaapkamers en op de begane grond drie kamers, een eetzaal en een ontspanningszaal. Met een tekenschool en een leerschool voor scheepsbouwers besteedde de werf veel aandacht aan de opleiding van hun personeel. In opdracht van Stichting Veren werd in 1991 met bouwnummer 1014 een nieuwe veerpont gebouwd voor de verbinding van Nederhemert Noord naar ’t Eiland (=Nederhemert Zuid). De leerlingen van de bedrijfsschool maakten de pont geheel zelfstandig.

Mammoettankers

In de zestiger jaren ontstond er een behoefte aan 250.000 tonners en grotere mammoettankers. Verolme kon het benodigde geld uit eigen reserves niet opbrengen en deed een beroep op de overheid. Helaas zette zich een periode in van verlies, ondanks optimisme. Financieel ontstonden er grote problemen en ondanks fusies en samenwerkingen naderde het einde van de werf. Op 29 december 1998 ging de werf failliet. Van de 350 mensen verloren er zo’n 200 hun baan. De werf werd overgenomen door De Hoop Lobith. Het allerlaatste schip van VSH, was de Stril Supplier. Vanaf dan werden binnenvaartschepen, sleepboten, veerponten, kustvaarders, viskotters, passagiersschepen en kustmijnenvegers gebouwd.

Met dank aan Bart Beaard.