Zo’n 27.000 leerlingen in Nederland bezoeken het Praktijkonderwijs (ook wel PrO genoemd). Ze ontwikkelen hun talenten en bereiden zich voor op een succesvolle toekomst. Ondanks het groeiende belang van PrO, blijft deze vorm van onderwijs voor velen onbekend. En dat is zonde, want hoe waardevol is het als een leerling, soms na jaren, met gelijkgestemden een eigen leerroute kan volgen, praktisch en doelgericht, gekoppeld aan talent.

Doordat binnen onderwijsland het Praktijkonderwijs een kleine speler is, heeft het soms last van 'onbekend maakt onbemind'. Door het niet heldere of onjuiste beeld van Praktijkonderwijs bij het primair onderwijs, lopen leerlingen de kans meegezogen te worden in 'hoger is beter'.

En zoals Praktijkonderwijs betaamt: 'Daar moet je iets aan DOEN!'. Vandaar dat er bij MET Praktijkonderwijs Waalwijk een ander geluid klinkt: “Iedere leerling met het juiste advies, op de juiste plek met passende ondersteuning en doen waar de leerling bij gebaat is”, aldus directeur Lian van Erp.

Kennisbijeenkomsten

Om het juiste beeld en de successen van MET Praktijkonderwijs Waalwijk naar buiten te brengen is er op 1 oktober een bijeenkomst georganiseerd voor medewerkers van Samenwerkingsverband De Langstraat met haar scholen en op 10 oktober een bijeenkomst voor overige mensen met een link naar het onderwijsveld. Huidige en toekomstige professionals waren welkom.

Tijdens de bijeenkomst hebben de bezoekers, onder het genot van een hapje en een drankje, kennis gemaakt met en zich verdiept in het Praktijkonderwijs. Men heeft ervaren hoe een goed schooladvies van wezenlijk belang is voor de toekomst van leerlingen en men heeft de unieke kracht van Praktijkonderwijs kunnen voelen en beleven.

Ervaring van leerlingen uigelicht

Er werd gezorgd voor een presentatie waarin uitleg gegeven werd over MET Praktijkonderwijs, de visie Big Picture Learning en de identiteit van de school waarin de leerling als een belofte wordt gezien. Maar presentaties worden pas compleet als je in gesprek bent geweest met de leerlingen van MET Praktijkonderwijs Waalwijk. Zij pakten letterlijk het podium om hun verhalen en ervaringen over hún MET Praktijkonderwijs Waalwijk te vertellen. Vol trots vertelden leerlingen over hun stage, over hun talenten en passie en over hoe zij een plekje veroveren in en kansrijk zijn voor de maatschappij. Overduidelijk bleek ook hoe gedreven de medewerkers van MET Praktijkonderwijs zijn om het beste uit de leerling te halen. Ze raakten niet uitverteld en er waren voorbeelden in overvloed om te illustreren hoe waardevol deze leerlingen zijn! De kracht van Praktijkonderwijs was overduidelijk zichtbaar en voelbaar. Toen de bezoekers, na een rondleiding door leerlingen, de school verlieten waren de reacties veelal eensgezind: “Wat mooi om te zien hoe leerlingen met de juiste ondersteuning en betrokkenheid zich ontwikkelen tot volwaardige deelnemers die bijdragen aan een mooie maatschappij” en “Ik wist er eigenlijk, eerlijk gezegd te weinig van”. Kortom: Ontmoeten leidt tot kennis en begrip waardoor het aantal praktijkonderwijs-ambassadeurs zich weer uitgebreid heeft.”

De kracht van Praktijkonderwijs

Directeur Lian van Erp “Enorm trots op leerlingen, collega’s èn de visie van MET Praktijkonderwijs Waalwijk. Het mooie van zo'n avond is dat het mes aan vele kanten snijdt! Voor leerlingen een prachtig moment om zich zo te presenteren voor een grote groep bezoekers, voor medewerkers de kans om de leerlingen nog eens extra in hun kracht te zetten. Voor bezoekers de winst meer te weten over MET Praktijkonderwijs Waalwijk en voor Praktijkonderwijs in het algemeen de beweging richting 'bekend maakt bemind'. En…. waar het ook mede om te doen was: Voor leerlingen uit groep 7/8 hopelijk een grotere kans op doorstromen naar de juiste plek waar ze de voor hen passende ondersteuning vinden, op welke school of niveau dat moge zijn! Pas als iedere leerling gezien wordt èn op de juiste plek terecht komt, kunnen we spreken over kansrijk adviseren”.