Basisschool De Duinsprong in Drunen telt zo’n vijfhonderd leerlingen. De onderwijsinspectie is zeer tevreden over de kwaliteit van het onderwijs dat hier gegeven wordt. Maartje Smits (1995) is momenteel samen met Willy Duister (1976) de waarnemend directeur.
Door Henk Poelakker
Samen
Maartje is geboren en getogen in het Duindorp en werkt al tien jaar op deze school. Ze heeft in meerdere groepen les gegeven en vervangt thans de directeur die met zwangerschapsverlof is. Haar ambitie is om ooit leiding te geven aan een school die net als De Duinsprong centraal wordt aangestuurd door de stichting Scala. Maartje vertelt: “Ik voel me hier prima, heb het goed naar mijn zin. Alles wat we hier op school doen is doordacht en in het belang van het kind.” Maartje woont samen met haar vriend in Drunen en is moeder van twee jongens. “Het kernwoord op onze school is samen. In de praktijk betekent dat investeren in contacten met ouders maar ook met onze leerlingen en natuurlijk ons fantastische schoolteam dat uit zo’n 45 personen bestaat. Ik ben supertrots op al onze medewerkers en ben oprecht dankbaar dat ik onderdeel van dat team mag zijn.”
Maartje Smits.
Onderzoeken en ontdekken
Een goed formulerende Maartje zit deze ochtend op de praatstoel als ze vertelt: “De Duinsprong is trots op de goede sfeer op school waarbij veiligheid, vertrouwen en een goede groepsdynamiek een voorwaarde tot leren is. Ongeacht culturele en godsdienstige verschillen mag iedereen zijn wie hij/zij is, vanuit respect en vertrouwen naar elkaar. In alle groepen wordt op diverse niveaus lesgegeven. De leerkrachten stemmen hun lessen af op onderlinge verschillen en behoeften. Nog niet zo lang geleden waren de computer, de laptop en de tablet bijna heilig in onderwijsland. Wij zijn de traditionele leerboeken echter niet uit het oog verloren en noemen onze werkwijze hybride. Er wordt afwisselend op papier en op de laptop gewerkt. Ook staat samenwerkend leren en bewegend leren hoog in het vaandel. Daarnaast wordt in de onderbouw extra ingezet op het stimuleren van de motoriek. Op deze manier gaan we voor een dynamische schooldag met veel afwisseling voor de leerlingen.”
Nieuwkomers
Niet alleen leerlingen leren op De Duinsprong. Ook leerkrachten blijven bij in hun ontwikkeling door cursussen te volgen, zich persoonlijk te ontwikkelen en de verwondering van leren levendig te houden. Van elkaar leren staat hier hoog in het vaandel. Onderwijs is mede door de komst van medelanders en nieuwlanders blijvend in beweging. De school is gespecialiseerd in de opvang van nieuwkomers. Extra impulsen worden gegeven aan anderstalige leerlingen om de Nederlandse taal zo snel mogelijk eigen te maken. Maartje: “Het bijzondere is dat door onze manier van aanpak de resultaten goed op niveau blijven en dat is een fraaie pluim op de hoed van mijn collega’s.”
De school kan putten uit diverse uitnodigende hoeken.
Wisselen van hoeken
Op De Duinsprong wordt structureel en heel bewust aandacht geschonken aan de manier van omgaan met elkaar. Hoe spreek je de ander aan, ook in een boze bui. Voelt ieder zich veilig op school? Dagelijks is er ruimte om hier aandacht voor te vragen. De school hanteert daartoe een landelijk bekende leidraad die Kanjertraining heet. De ‘pestkop’ ervaart in een rollenspel wat zijn gedrag doet met het gepeste kind. De meelopers ontdekken hoe bedreigend pesten kan zijn. Volgens Maartje een prima lesmethode om in alle groepen in te zetten. Met enige trots neemt ze ons mee naar de kleutergroepen waar ze het nieuwe en uitnodigende spelmateriaal laat zien. De huishoek, bouwhoek en themahoek zijn fraaie voorbeelden hoe je kinderen kunt stimuleren in hun spelgedrag. “Wij wisselen de hoeken en kasten regelmatig; deze huishoek verhuist bijvoorbeeld na enkele schoolweken naar een andere kleutergroep en maakt dan plaats voor een huishoek uit een andere klas. Het wisselen van (spel)materiaal zorgt steeds voor nieuwe spelimpulsen en werkt zeer motiverend.”
Confronterend
Het schoolgebouw is niet nieuw meer en slurpt in de winter energie. In de zomer kan het hier flink warm worden. Diep van binnen is er de wens tot renovatie dan wel nieuwbouw. Desondanks heerst hier een uitstekende werksfeer. Zowel de leslokalen als de gangen ademen rust uit, iets wat essentieel is voor een plezierige leeromgeving. We citeren Maartje: “De wens is dat we ons als school gaan bekwamen in zogeheten videobegeleiding. Een teamlid die hiervoor opgeleid is, maakt opnamen in een klas van een collega. Samen kijken ze na de les naar de opname en hoewel confronterend, ziet de leerkracht zijn/haar manier van werken, spreken, bewegen enz. Het kan een andere manier van leren zijn door zo heel indringend naar jezelf te kijken. De video kan ook worden ingezet om het gedrag van een individueel kind (met toestemming van de ouders) in beeld te brengen en daarop in te spelen.”
